Ivette van Laar is een eigenzinnige zangeres met een grote voorliefde voor onbekend en avontuurlijk repertoire. Stijlperiodes zijn hierbij divers. Van Oude Muziek (Monteverdi, Strozzi, Bach e.d.) tot en met Hedendaags repertoire (Berio, Loevendi, Taggatz, Kilpinen, Cage en vele anderen).

Ivette van Laar studeerde bij Anne Haenen aan het Conservatorium Enschede, waar zij in 2002 haar Bachelor diploma haalde. In 2006 sloot zij de Voortgezette Kunstopleiding Muziek af aan de Messiaen Academie (Arnhem/Enschede) bij Harry van Berne, Marien van Nieukerken en Pierre Mak, waarbij zij zich richtte op muziektheater en zich bovendien specialiseerde op het werken met de kinderstem.
Sinds 2012 verdiept zij zich in de Lichtenberger-Methode. Ze volgde de studie Fortbildung angewandte Stimmphysiologie aan het Lichtenberger Institut (DL) en rondde daar in juli 2017 de Studiengang af bij Gisela Rohmert, Martin Landzettel en Johanna Rohmert-Landzettel, om erkend Lichtenberger® Methode Pedagoge te kunnen worden.

Zij volgde masterclasses bij o.a. Roberta Alexander, Charles van Tassel, Kevin Smith, Konrad Richter, Alison Pearse, Sampsa Konttinen, David Wilson-Johnson, Johannette Zomer, Nico vd Meel en Stephan Macleod.

De afgelopen jaren werkte Ivette van Laar aan verschillende opera en muziektheaterproducties mee, waaronder de verfilming door Opera Spanga van Verdi's opera Rigoletto (page), diverse opera's van Mozart waaronder Ascanio in Alba (Fauno) van W.A. Mozart, le Nozze di Figaro (Susanna) en de Zauberflöte (Koningin van de Nacht). Ook speelde zij in Hedendaagse Opera's, waaronder "Hin und zurück" (Helene) van Paul Hindemith. Zij zong de wereldpremière van Lysistrate (Kalonike) van Christoph Taggatz. In 2014 vertolkte zij de rol van Belinda in Dido and Aeneas van Henry Purcell.
In oratoria was zij solistisch te horen in werken van o.a. Carissimi (o.a. de Filia in Historia di Jepthe), Haydn (Stabat Mater), Vivaldi (waaronder het Magnificat en All' ombra di sospetto), Taggatz (Lukas Passion), Arvo Part (Johannes Passie) en J.S. Bach (Weihnachtsoratorium, Matthäus Passion en diverse cantates).

In 2011 is het oude muziek ensemble Il Presente opgericht en bestaat uit Ivette van Laar - sopraan, Gerdien Romeijn - traverso, Inja Botden - barokcello en Pauline Schenck - klavecimbel.
Met pianiste Ellen Lutz geeft Ivette liedrecitals met werken van o.a. Robert Schumann en Bertha Frensel Wegener-Koopman.

Consensus Vocalis is een veelzijdig koor waarbij Ivette al 17 jaar regelmatig aan producties deelneemt. Consensus Vocalis werkt samen met o.a. het Orkest van het Oosten, Concerto d'Amsterdam, het Parnassus Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble en het Metropole Orkest. In 2015 werkte ze met Consensus Vocalis mee aan de geroemde operaproductie van de Nederlandse Reisopera "Orphée et Eurydice".

Van 2009 tot 2016 was Ivette als "Diva" verbonden aan Stichting Diva Dichtbij, om mensen met dementie in verpleeghuizen met haar stem te roeren en een muzikale en theatrale ervaring van heel dichtbij te laten beleven.
Momenteel werkt Ivette samen met Marike Tuin om muziekeducatieve projecten met ouderen vorm te geven.

Naast de uitvoeringspraktijk is Ivette van Laar werkzaam als zangpedagoge. Van 2000 t/m 2010 gaf zij les aan het Stadsjongenskoor Oldenzaal. In Zutphen is zij met haar zelfstandige lespraktijk verbonden aan het Muzecollectief. Het Muzecollectief is een collectief van rond de 30 muziekdocenten in Zutphen en Lochem. Sinds januari 2016 is Ivette van Laar voorzitter van het Muzecollectief.
Ivette geeft workshops "Zang in de Klas" op basisscholen en werkt mee aan CMK-projecten op basisscholen. Speciaal voor basisschoolleerkrachten heeft zij samen met percussioniste Tessa Valstar de cursus " Over de drempel" ontwikkeld, om het muziek maken op scholen een impuls te geven.
Nieuwste project zijn de Klanktuindagen in de Vinca Tuin te Olst. Hierbij verbindt Ivette in samenwerking met psycho-sociaal coach Fenna Janssens de werking van de natuur met het zingen.